ערך המשתמש באפליקציה, הוא אחד המדדים החשובים בתחום פיתוח האפליקציות. למעשה, הוא אחד מהגורמים שמבדלים בין אפליקציה שנמכרת בסכומי עתק, לבין אחת שלא מניבה אף שקל אחד.
- אז מהו בכלל ערך משתמש?
ערך משתמש (LTV-Life Time Value), הוא מדד הערך שמתקבל מכל לקוח לאורך התקופה שבה הוא משתמש באפליקציה.
ערך הלקוח אינו מושפע רק לפי סכום הכסף שהכניס משתמש ספציפי לאפליקציה, אלא גם על ידי דברים אחרים שהוא מספק שתורמים להגדלת ההכנסות כמו- המלצות מפה לאוזן, שיתוף ברשתות חברתיות ועוד.
לדוגמה, לקוח שלא רכש בתוך האפליקציה, אבל שיתף אותה עם חברים בפייסבוק, שכתוצאה מכך חלקם הורידו את האפליקציה והפכו ללקוחות, עשוי להיות בעל ערך רב יותר מלקוח שכן רכש שירות כלשהו.
- חשיבות ערך המשתמש
ערך המשתמש הוא אחד משני הגורמים שקובעים אם האפליקציה תצליח או תיכשל. כדי לחשב רווחיות של עסק כלשהו, מודדים את כמות ההכנסות, ומפחיתים את ההוצאות בכדי לחשב את הרווח הסופי של העסק. בתחום בניית אפליקציות, ערך המשתמש מהווה אומדן להכנסות. לכן, על ערך המשתמש להיות שווה או גבוה יותר מההוצאות בכדי שהאפליקציה תהיה רווחית.
- איך מודדים ערך משתמש באפליקציה?
כדי לקבוע את ערך המשתמש באפליקציה שלכם, יש לבחון גורמים שונים שמהם האפליקציה מניבה ערך, כשעלייה במדד של כל אחד מהם תתרום לעליית ערך המשתמש:
נתוני שימור לקוחות – רווחים נכנסים כאשר לקוחות מתחילים להשתמש באפליקציה, לכן, ישנה חשיבות רבה לשימור משתמשים לאורך זמן.
מונטיזציה – כיצד האפליקציה מייצרת הכנסות? האם ההכנסות מגיעות מפרסומות, רכישות בתוך האפליקציה או מנויים? ואילו מקורות הכנסה הם הרווחיים ביותר?
וויראליות -כמה משתמשים יש לאפליקציה שלכם ועד כמה מאגר הלקוחות שלכם משתף אותה עם חברים ומביא לקוחות חדשים?
הכנסה ממוצעת למשתמש (ARPU) – סכום ההכנסות הכולל מהאפליקציה חלקי מספר ההורדות.
הכנסה ממוצעת עבור משתמש יומי פעיל (ARPDAU) -זהו נתון דומה להכנסה ממוצעת למשתמש אך כאן החישוב נעשה על בסיס משתמשים פעילים, כלומר, כדי לחשב את הנתון יש לחלק את ההכנסות היומיות במספר המשתמשים הפעילים היומי.
- חישוב ערך המשתמש
יש מספר דרכים לחשב את ערך המשתמש, לפניכם שתי שיטות החישוב הנפוצות:
- שיטת ערך המשתמש הממוצע (Average LTV Method)
בשיטה זו מחשבים את ערך המשתמש על ידי הכפלת ההכנסה הממוצעת למשתמש יומי פעיל (APRDAU) במדד שימור הלקוחות הממוצע, כלומר:
ערך משתמש = ARPDAU X שימור לקוחות ממוצע
החיסרון בשיטה זו הוא שהתוצאות שלה עשויות להיות לא עקביות כל עוד אין לכם מאגר עצום של משתמשים שמניבים לאפליקציה סכום ניכר בכל יום.
כדי לפתור את הבעיה הזו ניתן להשתמש בנוסחה הבאה לחישוב ה:ARPDAU
הכנסה יומית ממוצעת = הכנסה ב-30 ימים האחרונים חלקי 30
מספר משתמשים יומי (DAU) ממוצע = מספר משתמשים כולל ב-30 ימים האחרונים חלקי 30
= ARPDAUהכנסה יומית ממוצעת חלקי מספר משתמשים יומי ממוצע.
- שיטת Churn
בשיטה זו נעזרים במדד שיעור הנטישה לחישוב ערך המשתמש.
כדי לחשב את שיעור הנטישה, יש לבחון את קצב הנטישה של משתמשים לאורך תקופה מסוימת. כך, למשל, אם יש לכם 100 משתמשים ו-20 מתוכם נוטשים במשך חודש, אז שיעור הנטישה החודשי הוא 20%.
הנתון השני שנדרש הוא ההכנסה הממוצעת למשתמש לאורך תקופה מסוימת – ARPU.
ברגע שחישבתם את שני נתונים אלה עבור תקופה כלשהי, תוכלו להיעזר בנוסחה הבאה לחישוב ערך המשתמש:
ערך משתמש = הכנסה ממוצעת למשתמש X אחד חלקי שיעור הנטישה